Cute Pink Kaoani

Selasa, 11 Disember 2012

pelangi itu..

anak kecil ini... 
berlari-lari ke arah mak dan abah yg sgt dirinduinya...

"mak abah"...(sambil memeluk dan menangis)
"mak abah p mana?"
"kenapa tinggal adk kt sini ?"
"adik xmau tinggal ngn tok.".. (teresak-esak sambil disapu air mata itu oleh ibunya)
"mak ngn abah bukan tinggal adik.. tp tok xdak sapa2... kesian tok, dok sorang.."
"adik x syg tok ka?"
"adik syg tok, tp adik rindu mak ngn abah".."mak ngn abah tinggal la dgn tok sekali na?'' (wajahnya penuh harapan)
"adik, abah pown rindu adik... sb 2 abah datang jumpa adik.. "(abah tersenyum, menahan sebak)
"mak pown rindu adik"..(sambil menangis)
"adik kalau rindu mak ngn abah, adik kena baca alquran selalu, byak2 kan baca doa untuk mak ngn abah, jangan tinggal solat tau ?" (kata abah sambil mencium pipi lembut ini)
"ya adik.. mak ngn abah kena pergi dah.. adik ingat tau pesan abah tadi.. jaga tok baik.. mak ngn abah sayang sgt2 kt adik"(kata mak sambil pegang tangan abah, dan berlalu pergi)





MAKKKKKKKKKK... ABAHHHHHHHHHH  !!!!!!!!!!!!

" Adikk.. bangun adik.. kenapa nie" (kata tok sambil mengusap air mata di hujung kelopak mata)
" tokkkk" (memeluk tok sambil teresak-esak)
" redha kan mereka adik, Allah terlalu sayang mereka... dah, pergi ambik air sembahyang.. dah nak senja nie.. asaq belum lagi kan?...(kata tok separuh memujuk)

muka aku usap, beristighfar beberapa kali...
lalu turun dari katil... kaki yang lemah longlai ini dipaksa jgk berjalan..

usai solat...
memandang luar jendela.. 

"huh, hujan renyai ".. aku membaca al-quran tok...

selesai membaca.. hati ini berasa tenang.. setenang-tenangnya..
sesungguhnya al-quran itu penawar hati...

" adik... termenung apa 2" kata tok sambil meletakkan baju2 ku yg sudah dilipatya..
aku hanya tersenyum.. memandang tok..wajahnya yg berkedut, mulutnya yg sentiasa manis seolah2 tersenyum.. terlihat beberapa urat rambut tok yg terkeluar dari skafnya.. di wajah tua itu tersimpan seribu rahsia..

" adik.. tgk 2 pelangi.. cantik kan " kata tok
aku memandang ke luar jendela.. memang cantik pelangi 2... cantik sgt2.. di hujungnya kelihatan warnanya yg sudah pudar.. 

" tok" 
" ya" jawab tok bersahaja..
" tok sedih x semasa arwah nenek dan atuk meninggal dulu? "tanya aku sambil membuka telekung yg dh lama aku pakai tadi..
" sedih " jwb tok sambil memicit kakinya..

 emmmmm

" adik... tgk pelangi tu.. dah nak hilang.." kata tok
" mcm mak ngn abah jgk yg tinggalkan adik "...

 "tokkk, adik rindu mak ngn abah.. rindu sgt2.. adik xmau hidup mcm nie... adik xtahan.. mata adik dh penat menangis... adik rindu mereka tokkk..."

" adik... kenapa allah jadikan pelangi yg cantik 2 sekejap ja untuk kita?? " aku terus mengusap air mata dan merebahkan kepala di atas peha tok..terasa tulang tok.. xmacam peha mak.. makkk... air mata turun lagi..

tok menyambung lagi... " sb allah itu nk mengajar kita erti redha.. sama mcm allah ambik mak dan abah dari kita.. sb nk tgk kita redha atau tak... dah sebulan mak ngn abah x dak.. sepatutnya adik kena redha.. adik menangis lagi mak ngn abah sedih..."

ya btoi cakap tok... aku perlu redha...
aku perlu kuat...
kalau aku yg pergi dulu, mak ngn abah jgk akan sedih... sedih mcm aku..
aku syg mak ngn abah.. aku xmau mereka sedih kerana aku... mak ngn abah hanya ada aku... hanya aku seorang anak mereka... 
allah itu maha adil.. 
aku dah redha

terima kasih ya allah kerana engkau sgt mengasihani mak ngn abah ku...
aku redha..

* ya allah.. jgn lah engkau ambil nyawaku sebelum ibu dan ayahku... 
bukan aku kejam, bukan aku anak x berhati perut..
tp aku xmahu mereka sedih.. aku syg mereka... 
biarlah mereka pergi dahulu sebelum ku, supaya mereka x sedih dgn kepergiaan ku nanti...
biarpun kesedihan mereka sebesar kuman sekalipun, tapi bagiku ia tetap sakit...

mak abah... ampunkan anakmu...
anakmu xsanggup melihat kamu bersedih saat mukaku ditutup kain putih..
anakmu x sanggup melihat kamu teresak-esak saat kerandaku diusung..
dan
anakmu xsanggup melihat kamu meraung saat jasadku tutup tanah...

maafkan anak mu...



semoga kita berjumpa di JANNAH...

AMINNNNNNNNNN





Tiada ulasan:

Catat Ulasan