Cute Pink Kaoani

Rabu, 30 Julai 2014

SYAWAL Menjelang sudah.


Alhamdulillah, dapat juga kita mengharungi bulan Ramadhan dgn jayanya.. Sekarang tibalah masanya untuk kita meraikan kejayaan kita..

Ramadhan kali ni byk sgt kenangan buat diri sal.. tp sal syukur sgt, sb dlm masa sebulan berpuasa sal dan keluarga dapat mengeratkan lagi silaturrahim malah berpuasa bukan penghalang untuk sal terus berbakti kepada Arwah Abah..

Kenapa Sal ?
Sal xredha ka?
Abah abah abah!

Ya Allah. Sabar wahai hati.. kenapa terngiang2 suara2 sumbang tu?

Sal rasa kehilangan.. sedangkan kawan2 abah yg mai pun menangis dan xpercaya.. Inikan sal yg tiap2 hari tgk abah.. tiap2 hari tukarkan pempes, suap abah.. Masih terbayang urat2 d tangan abah, masih terbayangkan senyuman abah..

Baru 15 hari abah pergi.. dah 4kali abah datang dlam tidur sal.. xpuas rasanya peluk abah.. macam nak terus ja mimpi abah, mcam xnak bangun tidur sb takut xdapat mimpi mcm tu lagi.. tapi apakan daya.. sal redha.

.
.
.

Buat Abah tersayang,
selamat hari raya. raya ni kami belajar hidup tanpa abah. Xdapat lagi kita bergambar sama2, xdapat lagi cium tangan abah.
tempoh kasih sayang kita terlalu singkat. 22tahun berada dalam pelukan abah, masih xcukup. Masih xpuas!
tempoh tu terlalu singkat. anakmu baru mula melangkah mengenal erti kehidupan sebenar..

Abah, semua anak2 abah ada di sisi mak.. kuatkan semangat mak..
tapi mak nangis bila kami salam pagi raya
mak nangis lagi bila kak nurul mintk izin balik tdur umah dia, walaupun dkt ja mak tetap nangis.
mak nangis lagi bila abg pula beransur balik johor. Kak not pula mula mintk izin tdur umah mak mentua dia 2hari.. Mak sebak lagi..
Air mata tu aneh kan? xpernah kering.

hari ni, malam ni hanya tinggal kami bertiga d rumah.. Sal, mak dan adik.. tapi abah xpyh risau, kak abg asyik call ja, myb risau kot..
tv yg dkt depan tu dah xdak sapa yg nak on kan.. lepas insya' adik tdur, mak masih mengaji.. Ya allah.. sunyi sungguh rumah..
kenapa tiba2 air mata sal keluar??

kain pelekat abah sal capai. sal cium. sal peluk.

abahhh

terpisah kita d dunia.
terpisah kemesraan antara kita sekeluarga.

tapi ikatan kita xakan terputus
kenangan kita xakan hilang
percaya lah, abah idola kami.. wira kami..

berat rasa kaki nak melangkah keluar dari pusara abah.
hanya kiriman doa utk abah, semoga d cucuri rahmat oleh Allah.

Selamat tinggal abah.. kami akan menyusul abah suatu hari nanti...


"Apabila kita redha atas sesuatu yang mengecewakan hati kita...
maka percayalah ALLAH akan menggantikan kekecewaan itu 
dengan sesuatu yang tak dijangka"











2013 
Raya terakhir bersama Abah
AL-fatihah 





Ahad, 20 Julai 2014

PART 3 :- AZAN terakhir untuk ABAH

Bismillahirrahmanirrahim..
(dgn nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani)


Alhamdulillah, dah masuk 22 Ramadhan.. cepatnya masa berlalu. dah nak habis bulan puasa.. Ya Allah, sibuknya Sal bulan puasa kali nie.. Tapi Allah Maha Mengetahui apa yg hambanya kerjakan.. 

Bulan April , Entry pertama Sal buat abah.
Bulan Jun, Entry yg ke-2, 
dan sekarang entry yg ke-3 sal tulis cerita tentang abah.

Untuk pengetahuan semua, Abah sal dah kembali ke rahmatullah pada 16/7/2014 bersamaan 18 Ramadhan pada jam 1.12 pm d Hospital Sultanah Bahiyah di usia 54Tahun. Innalillahhiwainnailaihiroji'uuun .kepadaNYA kita datang dan kepadaNYa jugalah kita kembali.

Hari ini barulah sal berkesempatan untuk menulis dan berkongsi saat di akhir perjalanan seorang wira dan idola sal.. kisah ini sal kongsikan untuk sama2 kita mengambil iktibar atas setiap detik yg berlaku dalam hidup.. sesungguhnya setiap saat itu adalah kenangan.. dan dalam setiap saat juga bermacam2 hal boleh berlaku tanpa kita sedar..


Sesungguhnya kematian itu memberi peringatan. Ia memberi peringatan kpd yg masih bernyawa bahawa kematian, alam kubur, persoalan Munkar dan Nakir, serta hari kebangkitan adalah benar.. bermulanya dengan kematianlah kita dapat memperbaiki diri yg seba kekurangan ini.
sebelum sal cerita detik2 terakhir arwah Abah, marilah sama2 kita sedekahkan Alfatihah kpd arwah, semoga abah sal ditempatkan bersama-sama org yg beriman, ALFATIHAH :-

AMIN..

ok. sebenarnya sal sendiri xtau dari mana sal nak mula.. sebak, sedih.. tapi sejujurnya sal redha. malah sal bangga ada seorang ayah macam Abah. lapang dada sal tgk permergiaan abah kelmarin.. bukan sal happy abah xdak, tapi sal hppy sb abah pergi dalam keadaan yg sentiasa ingtkan Allah.

27/6/2014
abah dimasukkan ke hospital.. kalau ada yg nak tau kenapa, boleh la baca d entry sal Part2 

7 8hari sebelum operation.. najis abah ada darah..tukar pempes ja ada darah..dktr sahkan abah ada ulser usus pula.. mak cakap 119 beg darah dimasukkan dlm badan abah, dan 84 beg darah putih.. tapi abah lgsung xmerungut.. abah masih ok.. sembang, cumanya suara dah serak2..
basuh najis abah pun, abah diam ja.. suruh angkat kaki abah angkat.. alhamdulillah. abah xlupa Allah.. asyik sebut Allah ja.. semua anak2 abah ada disisi abah.. kami langsung xtinggal abah, bergilir2 jaga abah.. Mak, pula sentiasa disisi abah.. xbalik umah langsung.. siang malam mak hanya d sisi abah..Untung Abah :)

10/7/2014 KHAMIS  petang, dktr trpaksa buat operation utk abah disebabkan pendarahan yg berterusan.. tapi dktr cakap risiko tinggi 50 50.. setelah berbincang anak beranak, kami setuju utk buat operation tu..  
lebih kurang jam 9.00 mlm,operation selesai.. keadaan abah masih belum sedar.. abah dihantar ke bilik HDW,ICU.. semua anak2 masuk tgk abah, tapi hanya diluar cermin.. sedih tgk abah.. wayar penuh.. masih menggunakan mesin pernafasan.. mlm tu mak dah blh balik rumah disebabkan bilik tu xblh tunggu..dgn berat hati, terpaksa juga tinggalkan abah di hospital sorang.. jelas rasa terkilan d wajah mak kerana terpaksa tinggalkan abah.

11/7/2014 JUMAAT.. doktr bagi tau kaki abah dah ada pergerakkan.. Alhamdulillah, syukur sangat2.. dktr pun cakap, abah cepat sedar.. semuanya kehendak Allah.

12/7/2014 SABTU , abah dah sedar sepenuhnya.. dah buka mata tgk mak dari cermin.. sedih bila xdapat sentuh abah.. selepas melawat abah, kami balik berbuka .. 10 malam dktr call kakak sal, abah dah ditukarkan ke wad biasa 3c.. dengar ja berita tu, sal, mak dan kakak2 semua pakat senyum happy.. syukur sgt.. masa tu dah terbayangkan abah akan balik umah .. sampai ja d wad semua teriak sambil peluk abah, rindu xterkira.. sedih pula bila masuk tgk abah dok sorg ja dlm bilik tu.. abah mcm sedih, abah terus tutup mata.. ada air mata di mata abah.. abah masih xcakap.. tutup mata seolah2 merajuk.. malam tu sal dan mak temankan abah .kesian nak biarkan mak ja jaga abah..


sepanjang malam tu, abah ada sebut sakit sambil pegang tempat operate d perut.. sal pegang tangan abah, tapi abah usaha jgk nak pegang.. sal mntk dktr letakkan ubt tahan sakit.. sal bisik d telinga abah, "abah kena sabar, Allah syg abah, sbb tu Allah uji". Sal zikir sambil tepuk abah tidur.. sal memang layan abah macam budak2, sb sal rasa ni la masanya sal nak berbakti utk abah.. dulu abah blh zikir tepukkan sal tidur masa kecik2, why not sal buat hal yg sama kan... abah terus tutup mata.. dan biarkan sal pegang tangan abah.. sal tau abah sebak.

13/7/2014 AHAD, sal balik umah pukul 10 pagi.. sal dah mntk cuti sb temankan abah semalam.. tapi sbb kesiankan budak2, sal p jgk lepas mandi urus diri, dlm pkul 11pagi sal p tgkkan budak2 d sekolah sampai pukul 12 tghari.. tu kan tanggungjwb jgk..
siang kak sal tlg jagakan abah dgn mak. start maghrib sal jaga lagi.. Sal ada tanyakan abah, Abah kenal x sapa ni.. abah angguk.. sal cium dahi abah.. sal gtau abah, sal nak duduk berbuka jap, abah angguk tanda izinkan.. lepas sal dan mak sembhyg, kami bacakan yasin tepi abah.. abah hanya tidur sambil perhati ja kami baca.. sepanjang mlm tu sal zikir jgk smbil tepuk abah.. abah masih xcakap dgn sal, angguk dan geleng ja.. tapi dgn kak siang abah ada jgk cakap.. xpa sal paham.. sal balik rumah pukul 12.tghmlam dan ganti pula dgn kak sal sampai pagi isnin. sbnya isnin tu sal dh keja.. sal gtau abah nak balik sb esk keja, mcm biasa abah angguk... sal cium dahi , pipi dan salam tgn abah.

14/7/2014 ISNIN, mcm biasa siang kak yg jagakan abah.. sal pula ganti time berbuka sampai selasa.. sbbnya selasa tu sal cuti, xkeja.. kan 17 Ramadhan Nuzul Alquran.. mcm biasa sal berbuka dgn mak, smbhyg dan terus mengaji.. tapi mlm tu Mak baca yasin sorang ja, duduk d sebelah kanan abah.. Sal pula bacakan Alquran..

Mlm tu sal bacakan suruh2 yg abah selalu baca, Surah Arrahman, Waqi'ah, dan sekali dgn terjemahannya.. lepas baca yasin mak mntk izin nak tidur jap.. sb mak pening.. sal teruskan baca terjemahan tu utk abah.. sal memang sengaja baca surah2 tu, sbb sal nak abah ikut dlm hati.. selalunya kita ni kalau kita dh hafal sesuatu tu, bila dgr ja org baca kita pun akan turut baca jgk kan.. jadi mg sal nak sgt abah ikut dlm hati..

abah pegang tangan sal,abah tgk tepat muka sal, abah senyum, nth tiba2 terkeluar air mata sal.. abah pejam mata, mgkin sebak..tp tgn masih pegang sal.. selesai ja baca.. sal bagi abah minum air, hanya beberapa camca ja.. sal suruh abah tidur, abah geleng..
sal cakap kt abah.. "abah cik xbalik mlm ni, cik temankan abah. esk cik cuti" abah angguk + senyum. subhanallah, sumpah sal happy sgt sb abah kerap senyum mlm tu.abah pun kerap gosok kepala sal letakkan kepala tidur sebelah abah.. sebak sgt.. 

15/7/2014 SELASA, sal balik rumah pukul 10, dan tukar dgn kak pula jagakan abah.. siang tu kak dh guntingkan misai abah sikit.. abah bagi ja.. abah mau sembang.. abah gtau nak mkn buah tembikai susu.. jadi kak pun call gtau mntk tlg bawa buat tmbikai susu utk abah.. time melawat ptg tu, sal suapakan abah buah, abah makan 4hiris.. lepas tu , abah cakap kat kak nak biji selasih dan ubat kahak, sebelum kak balik kak turun p kedai .  masa kak p kedai abah tnya sal semua anak2 abah.. sal phm walaupun suara abah masih serak.. bila kak sampai, abah gtw abah nak makan ubat kahak, kak pun tlg suapkan abah.. lepas tu kak mntk izin utk balik, sb hanya 2org ja blh jaga abah.. peraturan hspital ..

mcm biasa sal mntk izin utk brbuka dgn mak.. abah angguk,. selepas sembahyang mgrib mak  dah pegang surah yasin, sal duduk d sebelah abah ready utk bacakan alquran.. abah pegang tgn sal, sambil tunjukkan tulisan di atas syiling hospital "KIBLAT'.

sal cakap kat abah "ya cik sembhyang ikut kiblat tu la ", abah geleng, abah angkat tgn buat gaya mcm org angkat Takbirratulihram..
sal tanya lagi, "abah nak sembahyang ka"?.. pelik la jgk sal.. dgn wayar di tngn dan leher, sal mg xphm apa abah nak sampaikan.. abah tarik tngan sal bagi dekat, abah ckap pelan ja, suara pun xbrpa jelas..
"TOLONG AZAN SAT, ABAH NAK DENGAR" alhamdulillah sal baru paham apa abah nak samapaikan..
sambil mengadap kiblat, dan genggam tangan abah.. sal pun azankan utk abah.. penuh tertib, supaya abah dengar jelas suara sal.. Selesai azan, sal angkat tangan dan bacakan doa selepas azan.. abah pun angkat baca jgk..  Sal terus cium dahi abah.. lepas tu abah gtw  "berak"..
mak tanya " abg nak salin sekarang ka?"..
abah ckp "Ya, salin siap2 esok xpayah teruk dah"

mak tengok sal, sal paham.. mak rasa abah ckp pelik.. kami pun salinkan pempes abah.. mudah ja.. abah xpernah menyusahkan.. lepas salinkan pempes, sal turun p kedai bwah.. masa tu dlm pukul 8.50.. lebih kurang 15-20minit sal turun, sal pun naik.. sebaik ja naik, sal tgk mak sembang dgn abah.. lepas tu abah mintk air biji selasih,. selalunya bila sal bagi abah minum , abah hanya akan baca bismillah ja.. tapi mlm tu abah baca doa panjang.. abah baca doa macam abah buat bila ada org mai mintk air penawar kt abah.. selepas minum, abah mntk nk duduk.. tapi abah xbagi sal ngn mak pegang.. abah nk usaha duduk sendiri.. alhamdulillah syukur, abah mampu duduk sendiri walaupun pergerakkan agak lambat.. 

ada nurse datang utk checkkan keadaan abah.. doktr ckp semua elok, darah pun dah ok.. sal ngn mak pun ckp, hemm  2 3 hari lagi blh balik la abah.. abah senyum ja.. lepas nurse pergi..sal masuk sembhyang insyak.. abah mintk mak tlg panggilkan org oku yg selalu urut kt hospital.. abah cakap kaki kanan abah lenguh.. mak ckp "mai na urut, na urut pun sedap " abah ckp "hemm sedapp" senyum lagi abh.. abah mg kerap senyum mlm tu.. lepas tu, sambil mak urut.. selesai smbhyg sal duduk d sebelah abah..sal tanya abah nak susu ka?abah ckp nak.. sal bagi minum.. abah gtw sal telinga abah xbrpa dengar, mata kelam.. sal pun mintk abah tdur..

sebelum tdur abah ckp sejuk.. sal pun pegang tangan abah , usap2 bagi hilang panas.. mak dah ngntuk.. mak pun tdur. sal selimutkan abah, pegang kaki abah, tutup aircond pun abah sejuk lagi.. abah tanya sal skg pukul brpa, sal ckp 11.45.. abah sambung tidur.. sepatutnya sal balik pukul 12 mlm.. tapi xsampai hati tinggal abah.. msa kak call nak mai ambik sal, sal ckp kat kak, sal xmau balik, sal cerita semuanya perangai pelik abah kat kak.. terutama pasal azan tu.. jadi kak pun ckp xpa la, sahur esk kak ambik sal..

sepanjang abah tdur  sal ada bacakan alquran, suruh almulk, dan paling sal ingt sal bacakan "Innasolati wanusuki wamayahyati lillahirobbil'lamin" sesungguhnya sembahyangku, ibadatku hidupku dan matiku kerana Allah Ta'ala.. sal baca ulang banyak kali.. mungkin Allah sengaja gerakkan hati sal kot... ada jgk sal terlelap 5 minit.. tp bangun, abah masih tdur, sambil pakai oksigen.. sal pegang tngan abh.. mg sejuk.. abah tdur nyenyak sgt.. selalunya abah akan terjaga juga buka mta.. tp mlm tu lgsg x bngun.. sal pun pikiaq, mungkin abah letih sb siang xtdur kot.. sampai la kak call nak mai.. sal kejutkan mak, gtau kak dh otw mai ambik, masa tu 4.30 pagi..


mak bangun tgk2 kan abah.. sal pun ajak mak tukarkan pempes abah.. ada kejut abah ckp nak tukarkan pempes.. tp abah diam, masih pakai oksigen.. sal ckp abah ngntuk sgt kot mak.. mak pun bukakan seluar abah, dan bila kejut lagi mntk abah angktkan kaki, xda respond.. sal tmparkan pipi abah pun xdak respond.. mak pun cpt2 tukarkan pempes trus panggil dktr, sal try jgk letakkan air d muka abah, tp xdak respond.. abah mg mcm org tidur, masih bernafas, tangan duduk dlm selimut pun elok ja.. bila panggil dktr , sal dan mak trpaksa tggu d luar bilik.. kak pun call ckp dh sampai, sal pun cerita la dkt kak.. kak pun trus kalut naik atas.. bermula dari situ la, kami x senang duduk, nak sahur pun xda selera. dlm 5.40 dktr kluar ckp "  smlm last cek mg keadaan dia drh semua elok.. mungkin ia jadi secara tiba2 dalam tidur..saya dh masukkan ubat pun tp still x sedar..sekarang tekanan darah menurun 83/54, jadi trpaksa la kami menggunakan mesin pernafasan..".. dummm 

habis ja ayat tu, bercucuran air mata.. abahhh.. semoga kuat ya.. sementara menunggu doktr , kami smbhyg subuh dn bacakan yasin.. sal dh call kakak yg lagi sorg suruh datang, keja pun sal mintk cuti lagi.. alhamdulillah semua pihak memahami..

selepas itu, dktr datang panggil mak, rupanya abah dlm keadaan koma skrg, tekanan darah makin menurun, dengupan nadi pada mesin pun kejap naik kejap turun, abah kaku ja atas katil, dktr pun mntk kami bersedi dgn sebarang kemungkinan.. MasyaAllah, besar sungguh ujian MU ke atas kami.. xhenti2 kami mengucapkan lafaz syahadah di telinga abah, berselang seli bacaan yasin yg xpernah putus, keadaan berlarutan sampai jam 12 lebih, sal pegang nadi abah d bahagian bahu.. abah kurus, nadinya senang nak rasa.. mg masih ada denyutan nadi.. sal dapat rasa denyutan tu makin slow, sal ckp kt abg ipar sal, nadi abah makin slow, abg ipar sal tgk kt mesin mmg makin menurun, td 100 lebih skrg 99 98, sal dh makin risau.. semua anak2 dan mak masih di sisi abah, "Allah! Allah! Allah".. xpernah putus... 

98 97 96 95 ...........54, sal trus p panggil dktr, dktr ckp kami xblh buat apa2, semua kami dh buat, tekanan drh pun kami dh maximumkan.. ya Allah, sabar abah.. tnpa putus "Allah! Allah! Allah!" air mata abah keluar, semua sedar.. bebola mata abah bergerak,.. air mata  abah keluar lagi..  
                                                       54 53 52........ 24 23 22 20 18....

10 

9

 8 








1

 abahhhhhhhhhhhhhhhhh!

Ya Allah.. pertama kalinya hal begini trjadi di depan mata sal.. lemah segala lutut, adik tempat mak berpaut.. saat tu hati bagai disiat, senyuman abah semalam silih berganti.. Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami.



" daripada tanah kamu dijadikan, kepada tanah juga kamu dikembalikan, 
dan daripada tanah juga kamu akan aku bangkitkan"

1.12 pm..Kembalilah abah kpd Pemiliknya, sedangkan kami hanyalah meminjam kasih sayang.. Ya Allah, aku redha dengan seredha redhanya.. 

Siapa sangka AZAN yg sal laungkan semalam adalah azan terakhir utk abah..

betul cakap kak :

16/07 bersamaan 18 ramadhan perginya abah mengadap Ilahi..Sungguh indah pmergian abah ari nie..hadirnya angin sepoi2 bahasa serta dilimpahi ujan renyai2 dlm 10 minit membasahi pusara slps talkin slesai dibaca..tetiba muncul pula pelangi..Ya Allah indahnya cuaca itu..ia seolah2 memberi rahmat dan menyambut mesra kedatangan abah di sana..Syukurlah pemergian abah di bulan mulia ini..moga abah tenang dan ditempatkan di kalangan yg beriman..kami anak branak bangga mnjadi anak abah..doa km moga kita semua bertemu semula di jannah..doa kami sentiasa mengiringi abah..kami SAYANG abah di dunia n akhirat!!!  amin ya rabbal alamin.

Jika itu penanda bahawa Allah menerima abah dgn sebaik2 amalan, kami juga telah redha kepergian abah.. Abah, angin itu sayu, hujan itu rahmat, dan pelangi itu menghiasi pusara saat kami melangkah meninggalkan abah.. Tenanglah disana.. Semoga abah d tempatkan bersama org2 Beriman.. aminn

Sal buka buku amanat abah, bertarikh 15/6/2014- 15/7/2014 abah dah diantara dua alam.. 16/6/2014 abah menghembuskan nafasnya yg terakhir.. cukup sebulan amanat abah utk anak2.. seolah2 abah mengetahui tarikh tu abah akan tinggalkan kami.. segala amanat diberikan, baik utk dunia malah d akhirat.. 3page amanat abah utk anak2 tersayang dan isteri tercinta..

Antara pesanan abah:-

1- kita kalau kejar dunia, dunia akan lari. Tapi kalau kita merangkak mencari akhirat, ia akan berjalan mai dkt kita, kalau kita berjalan cari akhirat, ia akan berlari mai kt kita , dan kalau kita berlari mencari akhirat, sepantas kilat ia akan dtg dkt kita.. sb ia akan kekal selamanya

2- biar org sekeliling xpandang kita, xsanjung kita.. tapi usaha lah buat bagi Allah angkat dan sanjung kita.


3-idamlah dan sentiasalah berdoa agar mati dlm keadaan husnul khatimah, sb itulah sebaik2 kematian..antaranya, mati dlm smbhyg, mati dlm tidur.. dan saat kematiannya, tgklah peluh di dahinya, air matanya mengalir dan bibirnya kering.. itulah sebaik2 kematian.

4-usahalah jumpa abah d sana, teruskan apa yg abah dh ajar.. zikir sehari 30 pun xpa, lama2 ia akan lekukkan hati kita, InsyaAllah, bila sampai hati kita dh lekuk, kita sembang pun, hati kita akan zikir kat allah.

5-Jadilah ratu subuh.. hidupkan subuh dgn solat sunat subuh.. InsyaAllah, dia akan dimurahkan rezeki oleh Allah.. 


itulah antara pesan2 yg abah sal pesan 2 3 minggu sebelum menghembuskan nafas.. Abah, fizikalnya xmenggambarkan rohaninya.. Sunat Tahajud di mlm hari, sunat dhuha selepas p ke bendang, dan sunat sajaddah d pagi Jumaat.. Mengetuai bacaan yasin d mlm Jumaat.. 

hilangnya idola sal.. membuatkan kami anak beranak sebak bila terpaksa baca yasin mlm Jumaat tanpa Abah,alhamdulillah kami adik beradik sama2 jagakan Mak.. Dan setiap kali terdengar AZAN, sal akan teringatkan saat sal azankan utk abah.. dulu abah iqomatkan utk sal, tp saat terakhir abah, sal pula yg azankan.. Perancangan MU hebat Ya Rabbi... 

Pemergian abah sgt memberi kesan kpd kami.. Sungguh, hasrat arwah tercapai utk pergi dlm bulan Ramdhan. Kematian telah memutuskan Arwah dengan kehidupan. Arwah pergi dgn amalannya sendiri, sentiasa berjaga mlm, berzikir kpd Allah yg Satu.. Arwah telah buktikan bahawa dgn memanjakan anak2 dpt membuatkan anak2 lebih berdikar dan taat kpd kedua ibu bapa.. Xpernah abah rotankan kami, segala kemarahan diluahkan dlm bentuk nasihat dan belaian.. Pemergian arwah membuatkan kita sedar tentang hakikat kematian dan persediaannya.. Bagaimana pula amalan kita kelak??


Sal harap dengan perkongsian ini dapatlah kita sama2 mengubah hidup kita.. Alhamdulillah, sal harap dapatlah pahala buat kita dengan perkongsian kisah ini.. Jadikan mati dlm keadaan husnul khatimah itu sbg cita2 kita.. Allah tidak akan mengecewakan hamba yg selalu meminta kpdNYa..


ALLAH HU AKHBAR!